همشهری آنلاین: دبیرکل حزب‌الله لبنان حرکت‌های گسترده مردمی برای یاری رساندن به غزه و بر پایه تظاهرات گسترده‌ لبنانی‌ها را در روز جمعه جهت اعلام حمایت از غزه خواستار شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب‌الله لبنان طی سخنانی در اعلام حمایت از مردم محاصره شده‌ی غزه تاکید کرد: با گذشت 60 سال از اشغال فلسطین وارد مرحله‌ی جدیدی شده‌ایم که در آ‌ن آمریکا و اسراییل در جهت از بین بردن مساله‌ فلسطین با تمامی محورها، اصول و ارکان آن تلاش می‌کنند.

وی اظهار داشت: با توجه به افزایش اعمال فشارهای سیاسی و میدانی و همچنین تهدیدهای نظامی اسراییل هیچ امیدی برای لغو محاصره غزه و ساکنان آن در آینده‌ای نزدیک وجود ندارد و آنچه که بر همه‌ی ما واجب است توقف تحمل و اندیشیدن و یافتن راهکاری جهت احساس مسوولیت کردن بیشتر نسبت به مشکلات انسانی بزرگ موجود در غزه است.

بر اساس گزارش شبکه تلویزیونی المنار، دبیرکل حزب‌الله لبنان عنوان داشت: طرح‌های آمریکایی و صهیونیستی با هدف از بین بردن مساله فلسطین به همراه همدستی‌های بین‌المللی و سکوت کشورهای عربی در خصوص حق بازگشت آوارگان فلسطینی همچنین تلاش جهت اسکان آوارگان در کشورهایی که مقیم آن شدند به همراه تلاش‌های اسراییل جهت یهودی‌سازی بیت‌المقدس و آواره کردن ساکنان فلسطینی باقی‌مانده در بیت‌المقدس شرقی از طریق اعمال فشارها و ویران کردن منازل‌شان تحت هر بهانه‌ی واهی بیانگر این است که هیچ افقی برای حق بازگشت آوارگان فلسطینی وجود ندارد.

وی افزود: اسراییل همچنان در تلاش است تا به طور تدریجی فلسطینیان ساکن کرانه باختری را نیز از این منطقه بیرون براند.

سیدحسن نصرالله تصریح کرد: هدف از محاصره غزه شکستن عزم و اراده‌ی ملت فلسطین و تحمیل شرط‌های آمریکا و اسراییل به آنها و وادار نمودن فلسطینیان به پذیرش سازش‌های خفت‌باری است که حتی کمترین حد حقوق مشروع این ملت را تامین نمی‌کند.

وی عنوان داشت: سخنان اخیر لیونی وزیر امور خارجه اسراییل تصادفی نبود؛ بلکه تعبیری از رویای اسراییل تحت حمایت همه جانبه آمریکاست.

دبیر کل حزب الله لبنان ادامه داد: یکی از مهمترین نشانه‌های ایستادگی و مقاومتی که طی سالهای انتفاضه‌ی مردم فلسطین شاهد آن بودیم امروز در غزه نظاره‌گر هستیم و می‌بینیم که چگونه ساکنان غزه با صبر، مقاومت و ایستادگی بر حق و موضع‌شان پافشاری دارند.

وی همچنین تاکید کرد: ظهر روز جمعه زمان برگزاری تظاهرات حمایت از مردم مظلوم غزه است و از مردم لبنان می‌خواهیم که مشارکتی گسترده، فعال و بزرگ در این تظاهرات داشته باشند.

وی افزود: فعالیت‌های ما از روز جمعه آغاز می‌شود اما هرگز در این روز به پایان نمی‌رسد؛ بلکه جمعه سرآغاز تلاش‌ها و حرکت‌های ما جهت مسوولیت‌پذیری در قبال لغو محاصره‌ی غزه و تثبیت این موضع مهم و اساسی در مساله‌ی محوری فلسطین است.

به همه‌ی لبنانی‌ها می‌گوییم این یک مساله‌ی انسانی است نه داستان 8 مارس، 14 مارس، این طایفه یا آن طایفه، لذا از همه‌ی آنها می‌خواهیم که حضور گسترده و شکوفا در تظاهراتی داشته باشند که حزب‌الله لبنان در ضاحیه برگزار می کند.

سید حسن نصرالله خاطرنشان کرد: ما حضور فعال مردم لبنان را در تظاهرات حمایت و کمک به لغو محاصره‌ی غزه و حمایت از گزینه مقاومت، ثبات و پایبندی به حقوق ملت فلسطین را خواستاریم.

وی دعوت به عمل آمده در کنفرانس ملی عربی، کنفرانس ملی اسلامی و کنفرانس عمومی احزاب عربی در راستای همبستگی با ساکنان غزه را کمترین کاری دانست که باید در این راه و جهت تحقق این هدف انجام شود.

وی از رهبران مصر خواست تا با بازگشایی دائمی گذرگاه رفح مقابل فلسطینیان محاصره شده غزه یک تصمیم تاریخی و شجاعانه اتخاذ کنند.

دبیر کل حزب الله لبنان همچنین از سازمان کنفرانس اسلامی و اتحادیه‌ی عرب خواست تا در صورت اتخاذ چنین تصمیمی از سوی مصر کنار این کشور بایستند.

سیدحسن نصرالله گفت: از برادران‌مان در مصر اعم از رهبران مصری و دولت آن می‌خواهیم گذرگاه رفح را به شکل دائمی و نهایی باز کنند. ما از آنها می‌خواهیم این گام شجاعانه وتاریخی را اتخاذ کنند و بدانند که ملت و تاریخ مصر این موضع‌گیری آنها را ثبت خواهد کرد.

وی افزود: پایبندی به توافقنامه‌های مربوط به گذرگاه‌ها چنانچه قرار باشد به وقوع فاجعه انسانی بزرگ منجر شده و نتیجه‌ی آن جنایت جنگی به مثابه‌ی آنچه در غزه به وجود آمده باشد هیچ گونه اساس انسانی، اخلاقی، دینی و یا حتی قانونی ندارد.

من به مسوولان مصری می‌گویم بله برادران، ما با حقیقتی دردناک روبرو شده‌ایم، حقیقتی که در آن صدها بیمار می‌میرند و صدهاهزار تن در تاریکی و گرسنگی زندگی می‌کنند واین وضعیت موضع‌گیری تاریخی و مسوولانه‌ی شما را می‌طلبد چنانچه این تصمیم را اتخاذ کنید تمامی ملت مسلمان در کنار شما خواهند ایستاد.

دبیر کل حزب الله لبنان همچنین خطاب به رهبران واتیکان گفت: آیا مسیح راضی به محاصره غزه است!

وی تاکید کرد: دو عرصه در غزه وجود دارد یکی عرصه‌ی محاصره‌ی گرسنگی و حملات اسراییل و دیگری عرصه‌ی مقاومت و ثبات و مهمترین هدف نیز باید لغو محاصره و پایان دادن به بحران انسانی مردمی باشد که به رغم همدستی‌های جهانی و سکوت کشورهای عربی همچنان مقاومت می‌کنند.

وی ادامه داد: باید به دنبال راهکاری باشیم که بتوانیم بیش از گذشته احساس مسوولیت کنیم. کما این که اگر رهبران این ملت و دیگر ملت‌ها طی 60 سال چنین احساسی داشتند این رژیم غاصب نمی‌توانست چنین جنایاتی مرتکب شود.

سید حسن نصرالله عنوان داشت: تاریخ نظاره‌گر است اما در محضر عدل الهی هیچ گونه چشم‌پوشی و تقلب وجود ندارد وچنانچه کسی توانایی انجام کاری در این زمینه را داشته باشد و انجام ندهد یقینا متحمل عقوبت الهی خواهد شد.

وی تصریح کرد: آیا بر اساس ارزش‌ها و اصول دینی، اخلاقی و انسانی مجاز است یک میلیون و نیم انسان در غزه محاصره شوند و با گرسنگی، بیماری، خطر و مرگ روبرو باشند.

وی از تمامی مراجع دینی، سیاسی، فرهنگی، حقوقی وانسانی جهان خواست تا موضعی مناسب اتخاذ کنند.

دبیر کل حزب‌الله لبنان تاکید کرد: این وظیفه یعنی وظیفه‌ی یاری رساندن به مردم‌مان در غزه و عزیزان‌مان در فلسطین کم اهمیت‌تر از ارزش دینی حج نیست؛ بلکه مصداق قبولی این حج نزد خداوند تبارک و تعالی محسوب می‌شود.

کد خبر 70950

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز